Biletlerin sadece taşımacılar tarafından bastırılması, acentelerin de bu biletleri kaşeleyerek kullanması ve biletlere taşımacı ve varsa acentesinin vergi numarasının yazılması gerekiyor. Genelge ile getirilmiş bulunan T.C.Kimlik Numarası yazma mecburiyeti Yönetmeliğe girmedi ise de geçerliliğini koruyor.
Tarifeli yolcu taşımacılığında her yolcu için bir biletin mutlaka düzenlenmesi bir zorunluluk. Karayolu Taşıma Kanun ve Yönetmeliği ile vergi mevzuatında biletlere ilişkin çeşitli esaslar yer alıyor. Zaman içinde bunlarda da önemli değişimler oluyor.
Taşımacının bileti şart
Karayolu Taşıma Yönetmeliği biletlerin mutlaka taşımacı adına ve taşımacı tarafından bastırılmasını şart görüyor. Eğer bilet tanzimi taşımacı adına sözleşmeli bir acente tarafından yapılacaksa, bu acente de taşımacı tarafından bastırılmış biletleri kullanacak.
Taşımacı bileti kapsamı
Taşımacı tarafından tanzim edilecek biletin içeriği Yönetmeliğin 38’inci maddesinin üçüncü fıkrasında belirtiliyor. Son yapılan Yönetmelik Değişikliği taşımacının vergi dairesinin ad ve hesap numarası yerine taşımacının vergi numarasının yazılacağını belirtiyor.
Acente bileti kapsamı
Taşımacı tarafından bastırılan biletin acente tarafından kullanılması halinde biletin içeriği aynı maddenin dördüncü fıkrasında yer alıyor. Bunda da acentenin, vergi dairesinin ad ve hesap numarası yerine acentenin vergi numarasının yazılması değişikliği yapıldı.
Bilette ek bilgiler
Yönetmelikteki bilet kapsamını asgari gereklilikler olarak görmek, bunun ötesindeki gerekli/faydalı hususlara da yer vermek gerekli/faydalıdır. Taşımacının veya acentesinin hangi biriminde (merkez ya da şube gibi) ve kim tarafından düzenlendiği, kalkış yerinde birden fazla binme noktası var ise hangisinde ve hangi saatte binileceği, kalkış ve varış yerindeki servis durumu ve saati… gibi.
Basım mı, kaşe mi?
Bilette taşımacıya ait bilgiler mutlaka basılı olarak bulunacak. Acente bilgileri ise basılı olabileceği gibi kaşe ile de basılabilir. Az bilet tüketen acenteler için kaşeleme uygun iken, çok bilet tüketen acenteler için acente bilgisinin de yer aldığı biletlerin taşımacılarca bastırılması, kullanım kolaylığı açısından daha doğru olabilir.
Bilgisayarda tanzim
Bilgisayar aracılığıyla tanzim edilen biletler için de aynı esaslar geçerli. Bunlarda acentelerin bilgilerinin basılı olmaması halinde bunun kaşe ile basılması yanında bilgisayar ile yazdırma seçeneği de kullanılıyor. Bakanlık bunun uygun olup olmadığına ilişkin bir açıklamada bulunmadı.
T.C.Kimlik Numarası
Ulaştırma Bakanlığının 2010/KUGM–10/Genel numaralı Genelgesi; yolcu bileti ve taşıma sözleşmelerinde yolcuların T.C. Kimlik Numaralarının yer alması zorunluluğunu getirmiştir. Buna ilişkin çeşitli eleştiri ve itirazlar yapılmıştır. Genelgedeki bu husus, bilet içeriğinde değişikliğin de yer aldığı Yönetmelik değişikliğinde yer almamıştır. Buna rağmen adı geçen Genelgenin yürürlüğü sürmektedir.
D4’ler için de geçerli
İl içi ve 100 kilometreye kadar şehirlerarası taşıma yapabilecek olan D4 belgeleri de Yönetmelik kapsamında olup, bilet tanzimine ilişkin tüm esaslar onlar için de geçerlidir. D4’ler de mevcut F1 ve F2’lerle acentelik sözleşmesi yapabileceği gibi önceden alınmış FY belgeleri de fark ücreti ödenerek F1’e dönüştürülebilecektir
Yoldan yolcu alımı
Otobüslerin yoldan yolcu alması halinde otobüs için bastırılan biletler kesilmektedir. Mevzuat, belge sahibi olmayan otobüs sahibi adına bilet bastırıp kullanılmasını engellediği için artık bu mümkün değildir. Otobüste taşımacının bileti de bulunmadığı için bu yolculara bilet verilemez. D4 belgesi sahibine ait otobüste de yoldan yolcu alıp aynı zamanda otobüsün de sahibi olan D4 sahibinin biletini de kesmek mümkün değildir. Zaten Yönetmelikte terminal ve ara durak dışında yolcu bindirip-indirmek de yasaktır. Bu durum özellikle de mahalli taşıma yapan D4 belgeleri için önemli bir sorun olabilir.
Yorumlar
Yorum Gönder